Produkt dnia
Lina Dyneema® 6MM 3,2T
Lina Dyneema® 6MM 3,2T
7,44 zł
MTR
Lina Dyneema® 3MM 1T
Lina Dyneema® 3MM 1T
3,47 zł
MTR
Lina Dyneema® 8MM 5,8T
Lina Dyneema® 8MM 5,8T
13,40 zł
MTR
Lina Dyneema® 4MM 1,4T
Lina Dyneema® 4MM 1,4T
4,55 zł
MTR
Liny Kinetyczne, Szakle i Pasy - Testy i Wyniki ze Zrywarki

Większe Liny Kinetyczne i Redukcje na Szaklach oraz Pasach - Wyniki Testów!

Przy zakupie lin i materiałów poprzez nasz sklep, zawsze informujemy o możliwych redukcjach siły zrywającej występujących podczas jest pracy.

W szczególności poprzez sposób użycia liny kinetyczne są teoretycznie narażone na zmniejszenie rzeczywistej siły niszczącej przez między innymi większe niż zalecane zagięcie na małych trzpieniach zaczepów czy szakli.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej - zapoznaj się z dokumentem Użytkowanie i Przechowywanie Lin Syntetycznych Str.1 i Str.2 gdzie opisujemy co może osłabiać liny włókienne oraz czego zdecydowanie unikać podczas pracy z nimi.

Chcąc przybliżyć temat lin kinetycznych dla mniej zaawansowanych użytkowników oraz zwiększyć bezpieczeństwo ich używania, odbyliśmy już kilka wycieczek i udostępniliśmy dwie ciekawe relacje / uwagi:

Tym razem z naszymi linami oraz oferowanymi szaklami i zawiesiami udaliśmy się na testy do wiodącego w tej części Europy Laboratorium Lin i Urządzeń Szybowych w Głównym Instytucie Górnictwa w Katowicach.

Głównym celem było sprawdzenie i udokumentowanie wartości redukcji przy montażu lin do maszyn czy pojazdów poprzez szakle czy zawiesia.

Test 1: Lina Kinetyczna 48MM 47T Polyolefin z Poliestrem zamontowana na standardowych dużych trzpieniach zrywarki.

Cel: Ustalenie miejsca odniesienia dla dalszych testów. Weryfikacja wartości wytrzymałości liny podanej w ateście z produkcji oraz weryfikacja wytrzymałości wykonywanych przez nas zaplotów.

Oczekiwania: Zgodnie z normami, 10% spadek siły zrywającej wynikającej z zaplotu oka czyli zerwanie na poziomie 42,3T.

Liny Kinetyczne Testy

Rezultat: Zerwanie zaplecionej liny przy 45,43T. Wynik powyżej wartości katalogowych.

Komentarz: Oferowane liny są regularnie sprawdzane ale oczywiście cieszymy się że losowo przygotowana próbka okazuje się mocniejsza od tego co oferujemy naszym klientom. Ustalony został punkt wyjścia dla dalszych badań.

---

Testy 2 i 3: Liny Kinetyczne 48MM 47T, 56MM 66T Polyolefin z Poliestrem zamontowane małym okiem na pasujących szerokością wlotu Szaklach Metalowych WLL 9.5T, 13.5T.

Cel: Sprawdzenie wartości redukcji lin z tego włókna wynikających z zagięcia na trzpieniu szakli.

Oczekiwania: Zalecamy aby średnica trzpienia była 3 x większa od średnicy liny. Przy linach 48MM i 56MM oznaczało by to średnicę trzpienia kolejno 144MM oraz 168MM. Przy badaniu trzpienie szakli mają kolejno tylko 32MM i 38MM. Spodziewamy się redukcji ale trudnej do oszacowania.

Liny Kinetyczne Testy

Liny Kinetyczne Testy

Liny Kinetyczne Testy

Liny Kinetyczne Testy

Rezultat: Zerwanie lin przy wartości niższej o około 5-10% zależnie od średnicy w porównaniu do siły niszczącej przy zachowaniu zalecanego promienia gięcia liny. Odkształcenie się szakli przy sile bliskiej zerwaniu liny.

Komentarz: Określona redukcja na tak mocnym zagięciu wydaje się potwierdzać że montaż liny poprzez użycie dobrej jakości szakli jest akceptowalnym rozwiązaniem. Uzyskany wynik o max. 10% niższy przy trzpieniu mniejszym od liny jest zadowalający. Lina przy wysokich wartościach jest w stanie wygiąć szakle, użycie dobrych jakości markowych i oznaczonych szakli jest absolutnie konieczne.

---

Testy 4 i 5: Liny Kinetyczne 48MM 47T, 56MM 66T Polyolefin z Poliestrem zamontowane małym okiem na standardowym dostępnym zawiesiu pasowym B4 DOR 8T.

Cel: Sprawdzenie wartości redukcji połączenia tego typu.

Oczekiwania: Teoretyczna siła niszcząca złożonego pasa B4 DOR 8T na oku liny to nawet 112T. Z drugiej strony oko liny to nie rura lub trzpień i pas zagina się nierówno.

Liny Kinetyczne Testy

Liny Kinetyczne Testy

Liny Kinetyczne Testy

Liny Kinetyczne Testy

Liny Kinetyczne Testy

Rezultat: Przecięcie pasa przez linę w obu przypadkach przy wartości około 42T, bardzo blisko rzeczywistej siły niszczącej liny 48MM z szaklą. Oko liny nienaruszone. Proces zerwania łagodniejszy a moment łatwiejszy do przewidzenia.

Komentarz: Zawiesie pasowe jest mocne ale tak samo jak liny włókienne jest narażone na redukcje. Tutaj poprzez nierówne zagięcie na oku liny zewnętrzne włókna zawiesia zostają przecięte w procesie zauważalnym dla oka i zwykłej kamery. Użyty pas przecina się przy podobnej sile niezależnie od średnicy liny przy czym możliwe że przy znacznie większej linie, mniej zagięty wytrzymał by więcej. Widzimy potencjał w tym rozwiązaniu, potrzebne będą kolejne testy i specjalnie wykonane dla nas zawiesia do lin kinetycznych.

---

Uwagi i komentarz końcowy:

Każde przeprowadzone badanie jest ciekawe i dostarcza cennej wiedzy. Szkoda że wciąż tak mało organizacji i firm podejmuje się podobnych działań lub ich wyniki zachowuje dla siebie.

Po naszej wizycie dochodzimy do następujących wniosków:

  • Szakle są zadowalająco mocnym połączeniem ale zakup tylko markowych i oznaczonych szakli powinien być brany pod uwagę. Oferowane przez nas szakle do nabycia tutaj: https://linysyntetyczne.pl/szakle_metalowe
  • Współczynnik zagięcia liny z tego włókna na szakli nie obniża mocno jej siły niszczącej w teście co jednak nie oznacza że połączenie tego typu nie odbija się na żywotności liny, kondycja zarówno oka liny jaki szakli powinna być weryfikowana po każdej pracy. Dla lin innej konstrukcji czy włókna redukcja może być zupełnie inna.
  • Połączenie zawiesiem pasowym B4 DOR 8T jest rozwiązaniem wartym uwagi dla lin do średnicy 48MM tam gdzie zaczep nie pozwala na wygodne umiejscowienie liny. Jest to słabsze połączenie ale eliminuję element metalowy (szaklę) z systemu i w momencie poddania się uchwytu / zaczepu w pojeździe ma potencjalnie mniejszą siłę rażenia.
  • I najważniejsza uwaga. Jeżeli lina kinetyczna jest w stanie zdeformować dobrej jakości szaklę w której się mieści to ma zdecydowanie potencjał na uszkodzenie zaczepu spawanego, zaczepu wkręcanego czy automatycznego w aucie, pojeździe, maszynie czy przyczepie.

Prosimy więc o umiar, logikę i powodzenia w bezpiecznej pracy! Jeszcze raz informujemy że ratując się dynamicznie liną kinetyczną trzeba mieć świadomość iż sami bierzemy na siebie ryzyko wynikające z pracy w sposób nie przewidziany dla maszyny i jej części. Tyczy się to nie tylko rolnictwa ale też przemysłu jak i sektora offroad, producenci sprzętu nie projektują go pod dynamiczne szarpanie. Choć czasem nie ma wyboru to każde użycie liny kinetycznej musi zostać przemyślane!

Prosimy również pamiętać iż testy statyczne wykonywane na zrywarce dają pewien obraz sytuacji ale w momencie działania siły dynamicznej, rezultaty mogą się różnić.

Serdecznie pozdrawiamy i polecamy się na przyszłość!

Dostawca Lin: LinySyntetyczne.pl / YSM and Partners Szczecin
Miejsce: Katowice (Województwo Śląskie)
Data: 20.11.2020

Z pozdrowieniami,
Zespół www.linysyntetyczne.pl

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl