Produkt dnia
Lina Dyneema® 4MM 1,4T
Lina Dyneema® 4MM 1,4T
4,55 zł
MTR
Lina Dyneema® 6MM 3,2T
Lina Dyneema® 6MM 3,2T
7,44 zł
MTR
Lina Dyneema® 8MM 5,8T
Lina Dyneema® 8MM 5,8T
13,40 zł
MTR
Lina Dyneema® 3MM 1T
Lina Dyneema® 3MM 1T
3,47 zł
MTR
Dobór Lin

Ważne: Przed każdym zakupem koniecznie zapoznaj się z dokumentem Użytkowanie i Przechowywanie Lin Syntetycznych Str.1 i Str.2 gdzie dowiesz się co może osłabiać liny oraz czego zdecydowanie unikać podczas pracy z nimi.

Jak dobrać linę syntetyczną, kinetyczną i akcesoria linowe do off-roadu?

Poniższy tekst należy traktować wyłącznie, jako wskazówki. Informacje tutaj zawarte nie mogą być odbierane, jako wiążące rekomendacje! Tekst przygotowaliśmy z minimalną ilością informacji technicznych, aby ułatwić wszystkim jego zrozumienie.

Co warto wiedzieć przed zakupem? Po pierwsze należy zdać sobie sprawę z kilku podstawowych pojęć:

Co to jest Siła Zrywająca / Niszcząca oraz DOR?

Minimalna Siła Zrywająca – (MBL Minimum Breaking Load) to siła, przy której lina ulega zerwaniu. Jest to siła podawana bez zakończeń mierzona w układzie prostym w warunkach laboratoryjnych. Możemy być pewni, iż podczas realnej pracy lina zerwie się wcześniej. DOR Dopuszczalne Obciążenie Robocze – (WLL Working Load Limit / SWL Safety Working Load) to maksymalne obciążenie dla bezpiecznej określonej pracy określonego produktu. Jest to wartość MBL pomniejszona o Współczynnik Bezpieczeństwa (Safety Factor). Określoną pracą produktu może być holowanie, ale też podnoszenie. Dla każdej z tych czynności Współczynnik Bezpieczeństwa będzie inny. Idąc dalej Współczynnik Bezpieczeństwa będzie inny dla różnych produktów. Współczynnik Bezpieczeństwa przy podnoszeniu dla szekli metalowych to 6:1, dla haków 4:1, a dla zawiesi z lin włókiennych przy układzie prostym jest to najczęściej 7:1 wytrzymałości zaplecionej liny. Ważne natomiast będzie również to, co podnosimy. Przy podnoszeniu ludzi zawiesiem z liny syntetycznej wykonanym zgodnie z EN ISO 1492, w żadnym przypadku nie należy sugerować się podanym DOR, iż odpowiada on tylko ogólnemu stosowaniu a podnoszenie ludzi nim nie jest. W wypadku braku norm określających ściśle wymagany współczynnik bezpieczeństwa np. przy podnoszeniu ludzi liną syntetyczną, dobrą praktyką jest przynajmniej podwojenie współczynnika bezpieczeństwa do 14:1 dla wytrzymałości zaplecionych już lin syntetycznych używanych w układzie prostym. Przy pracach typu holowanie pojazdów lub użytkowaniu lin na wyciągarce samochodowej - Współczynnik Bezpieczeństwa będzie mniejszy ale zawsze musi zostać zachowany. Przy linach syntetycznych zaleca się aby obciążenie przy standardowej pracy nie przekraczało 22% wytrzymałości zaplecionej liny a limit Dopuszczalnego Obciążenia Roboczego zaleca się na 50% wytrzymałości zaplecionej liny.

Podana katalogowa siła zrywająca redukuje się przy zaplocie (około 10%) jak i przy zawiązaniu węzła gdzie redukcja będzie większa (50% i więcej). Nylon/Poliamid traci również na sile w momencie namoknięcia wodą (około 10%), jest to jednak proces odwracalny po wysuszeniu się liny. Liny narażone są na utratę siły zrywającej poprzez: kąty w pracy liny, wysoka temperaturę, promienie UV, szkodliwe chemikalia, brud i smar, szarpnięcia, otarcia, nadmierne zagięcia, nieodpowiednie przechowywanie i zbyt długie użytkowanie.

Liny Syntetyczne      Liny Syntetyczne

Akcesoria jak szakle i haki bada się też w kontrolowanych warunkach i w zastosowaniu off-road należy się również liczyć z redukcjami przy np. kątach, szarpnięciach czy korozji.

Jaka więc dobierać materiały?

Dobór liny do wyciągarki - Zalecamy, aby lina na wyciągarce była przynajmniej 2-krotnie mocniejsza od maksymalnego uciągu wyciągarki na pierwszej warstwie liny. W niektórych przypadkach może oznaczać to skrócenie długości liny w stosunku do oryginalnej zamontowanej na bębnie. Nasza rekomendacja związana jest z praktycznymi obserwacjami oraz z normą EN 14492-1 gdzie jasno określa się to kryterium. Zalecamy aby na bębnie wyciągarki znajdowało się zawsze przynajmniej 8 zwojów liny syntetycznej a końcówka liny powinna zostać przymocowana do bębna wyciągarki zgodnie z zaleceniami jej producenta. Lina powinna wychodzić z bębna dołem. Działając w linii prostej nie powinna mieć styku z jakimkolwiek elementem. Jeśli wymagana jest praca pod kątem, której nie zalecamy to konieczne jest aby lina miała kontakt wyłącznie ze ślizgiem. Ślizg powinien być dwustronnie zaokrąglony i uniemożliwiać kontakt liny z konstrukcją pojazdu jak i policzkami bębna wyciągarki. Zalecenia i instrukcje producentów wyciągarek powinny być przestrzegane.

SIŁA ZRYWAJĄCA LINY DO WYCIĄGARKI: PRZYNAJMNIEJ 2 X UCIĄG WYCIĄGARKI

Jeśli nie znamy uciągu naszej wyciągarki to innym kryterium może być dobór w stosunku do Dopuszczalnej Masy Całkowitej naszego pojazdu. Tego kryterium nie należy jednak stosować do poważniejszej jazdy off-road a zdecydowanie sportu i budowanych pojazdów typu zmota.

SIŁA ZRYWAJĄCA LINY DO WYCIĄGARKI: PRZYNAJMNIEJ 3 X DMC

Liny Syntetyczne      Liny Syntetyczne

Oba współczynniki zwiększamy, jeśli planujemy ostrzejsze korzystanie z wyciągarki!

Dobór liny kinetycznej - Lina kinetyczna musi być wykonana z włókien, o umiarkowanej lub wyższej rozciągliwości. Typowa lina syntetyczna zdjęta z wyciągarki nie nadaje się w jakimkolwiek stopniu na linę kinetyczną.

Cieńsza i słabsza lina kinetyczna rozciągnie się bardziej niż mocniejsza grubsza przy przyłożeniu tej samej siły. Dłuższa lina kinetyczna rozciągnie się bardziej niż krótsza przy przyłożeniu tej samej siły.

Na linę działają gwałtowne siły dynamiczne i katalogowa siła zrywająca może zostać łatwo przekroczona. Stosowanie lin kinetycznych jest niebezpieczne i wymaga wiedzy. Największym zagrożeniem jest pękniecie zaczepu w pojeździe i wyrwanie szakli. Pękniecie liny jest mniejszym zagrożeniem niż pękniecie szakli czy miejsca zamontowania liny.

Kupując dla siebie linę kinetyczną wybralibyśmy jak poniżej:

Kinetyk dla aut i pojazdów lekkich: PRZYNAJMNIEJ OD 4 LUB 6 X DMC - NIE MNIEJSZA NIŻ 18MM

Kinetyk dla cięższego sprzętu: PRZYNAJMNIEJ OD 2 LUB 3 X DMC - NIE MNIEJSZA NIŻ 36MM

Kinetyk dla bardzo ciężkich maszyn: PRZYNAJMNIEJ OD 1 LUB 2 X DMC.

Przed zastosowaniem liny kinetycznej wymagane jest sprawdzenie czy producent pojazdu / sprzętu pozwala na dynamiczne jego wyciąganie. Zalecenia i dobre praktyki osób używających liny kinetyczne powinny być przestrzegane. Każdą nawet największa linę można zerwać lub przeciąć.

Liny Syntetyczne      Liny Syntetyczne

Dobór akcesoriów - Akcesoria linowe powinny być zawsze mocniejsze od liny, z którą będą pracować. Dotyczy to w szczególności doboru szakli i haków. Jeśli w naszym zestawie pojawi się słaby punkt to możemy być pewni, iż w momencie przyłożenia za dużej siły zostanie on zniszczony. Cięższy off-road różni się bardzo od zastosowań przemysłowych a liny i akcesoria nie pracują w nim całkowicie zgodnie z ich wyjściowym przeznaczeniem.

Liny Syntetyczne     Liny Syntetyczne

Jak więc dobierać materiały? - Haki należy dobierać na podstawie siły zrywającej lin, z którymi mają pracować. Szakle należy dobierać według tej samej zasady, ale pamiętać dodatkowo o rozmiarze liny, która musi się zmieścić w otworze szakli.

Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą miękkich szakli syntetycznych, które w krytycznych sytuacjach znacznie zmniejszają ryzyko poważnych obrażeń.

Liny Syntetyczne     Liny Syntetyczne

Akcesoria linowe powinny być zawsze mocniejsze od liny, z którą będą pracować!

W razie pytań zawsze chętnie służymy pomocą. 

Z pozdrowieniami,
Zespół www.linysyntetyczne.pl

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl